čtvrtek 21. ledna 2010

Triviální rozprava o podstatě současného světa

Převaha zástupnosti nad skutečností

Základní povahou současného světa je podle nás převaha virtuality, zástupnosti, nad skutečností. Vzrůstající moc médií (toto označení je značně eufemistické, „média“ nezprostředkovávají, ale tvoří informace), image, reklamy, statických i pohyblivých obrazů způsobují čím dál větší propast mezi světem skutečným a „prezentovaným“. Lidé pak volí raději zástupnou skutečnost, která není realistická, ale lépe odpovídá jejich přáním a skrytým tužbám. Lidé tímto mimo jiné ztrácí dobrou orientaci ve skutečnosti.

Změna aspiračních směrů ve společnosti

V minulých dobách muselo individuum dobývat okolní svět, který byl jednoznačně oddělitelný od individua. V současném světě je tomu naopak, svět se přimyká k individuu, nelze je tak snadno od sebe oddělit. Svět dobývá individuum různými lákadly, vnucováním, výhrůžkami a vydíráním. Individuum v současném světě pak touží být dobýváno hédonismem, materialismem, konzumním chováním a falešnými přísliby. Snaha sbližování současného světa a individua není realistická, je pouze zdánlivá a falešná. Individuum je následně ještě izolovanější.

Totalitní (technofašistické) tendence postmoderní společnosti

Současná společnost je společností závislou na nástrojích a podpůrných elementech. Velmi nepřesně můžeme říci, že tahounem současného světa je elektrifikace, technika, stroje, infrastruktury a internet. S rozmachem různosti nástrojů a techniky se rozmáhá i snaha kontrolovat a konsolidovat tok informací. Výsledkem takových snah je faktické popření lidských práv a faktické přinucení lidí k pevně daným modelům chování. Výsledkem je akulturace, nivelizace a homogenizace současného světa v masivním měřítku, kde se vytrácí hodnota individua.

Narůstající faktické rozpory mezi ideály a konáním

Je velký rozdíl mezi tím, co současný svět proklamuje a jak se chová. Tento rozpor existoval vždy, ale nikdy nebyl rozdíl mezi těmito dvěma póly tak veliký, jako dnes. Například ekologické chování. Současný svět ho má plná ústa, nicméně se není schopný zbavit aut, letadel, masivní tvorby odpadků, velké spotřeby, protože tato snaha jde proti určitému stupni rozvoje, o který nechce současný svět přijít. Tento rozpor může vést k závažným problémům.

Marná snaha o globalizaci lidského ohledu

Většina lidí současného světa se snaží rozšířit oblast své tolerance, zájmu a ohledu na lidi a ostatní entity z jiných civilizačních a přírodních skupin, ovšem bez valného výsledku, protože tato snaha jde proti zájmům vlastní skupiny a příslušnosti k určitému civilizačnímu celku. V současném světě mezi entitami nevládne mír, svornost a porozumění.

Fragmentárnost současného světa a chybějící jednotící prvek

Vědomí globalizace současného světa neobstojí před skutečností velké fragmentárnosti různých civilizačních celků, které vyznávají různé hodnoty a směřují různým směrem. Můžeme říci, že navzdory globalizačním tendencím je svět rozdělenější a nejednotný jako nikdy před tím. S tímto tvrzením je i spojen chybějící jednotící prvek v ideálech současného světa – každý civilizační celek tyto ideály a své konání shledává v něčem docela jiném.

Ubývající rozmanitost v některých oblastech

Některé oblasti současného světa se potýkají s neustále ubývající rozmanitostí, jako např. oblast světových jazyků – snižování počtu aktivně mluvených jazyků, používaná gesta, kulturní rozmanitost, druhová rozmanitost v přírodě, aj. Některé společenské modely a instituce mají tendenci se globalizovat. Některé kulturní modely díky masivní multimediální podpoře mají též tendenci se globalizovat a nahrazovat rozmanitou místní kulturní skutečnost. Stejně jako jsme uvedli u totalitních tendencí, i tyto tendence mají za následek zplošťení světa, jeho unidimenzionaci, nivelizaci, homogenizaci a jeho masivní akulturaci. Rozmanitost je základem zdravého vývoje světa.

Žádné komentáře: